Őszinte Ingatlanos

dibig 2016. július 24.

Törvényes, hogy három havi kauciót kér a tulaj?

kaucio.jpg

Szia Őszinte Ingatlanos!

 

Szeptemberi költözéssel a barátaimmal budapesti albi után vadászunk, nem hagyjuk az utolsó pillanatra. Lenne egy megfelelő lakás, ám a tulaj három havi kauciót kér, amit kissé sokallunk. 1-2 havit szoktak. A tulaj elmondta, hogy ő ehhez ragaszkodik és mivel amúgy a lakás, meg a bérleti díj is elég jónak tűnik, össze is tudnánk valahogy dobni a pénzt, akár bele is vágnánk.


Mégis van bennünk egy kis félsz, mert hallottunk már olyat, hogy akadnak bérbeadók, akik valami mondvacsinált indokkal a végén így is úgy is benyelik a kauciót. Egyáltalán kérhet ennyit a törvény szerint? Ki tudjuk ezt védeni? Esetleg kiköthetjük, hogy az utolsó három hónapban lelakhatjuk a kauciót és akkor már nem fizetünk bérleti díjat?

 
Előre is kössz a választ:
Krisz

 

Szia Krisz,

 

Kauciónak (óvadék) ha úgy állapodtok meg a bérleti szerződésben, ki lehet kötni akár három havi bérleti díjnak megfelelő összeget is. Sőt, még ennél is többet, ne tévesszen meg, ha a témára ráguglizva olyasmit olvastok, hogy az új Ptk. szerint három hónapnál magasabb összegű kauciót kikötni tilos. A polgári törvénykönyv pusztán azt mondja ki, hogy az ennél magasabb összegű óvadékot a bíróság mérsékelheti.

 

Mivel a kaució lényege, hogy a lakásban bekövetkezett károk levonhatók belőle, ezért ha a bérbeadó belemegy, hogy azt a bérleti időszak kiketyegése előtt (akár mert valamelyik fél azt felmondta, akár mert határozott idejű a szerződés) a bérlők lelakják, akkor lényegében önmaga heréli ki ezt a biztosítékot.

 

No de hogyan tudják kivédeni a bérlők, hogy mondvacsinált indokkal ne nyelje be a kauciót a bérbeadó?

 

  • Először is: alaposan nézzük át a lakás (vagy akár ház, üzlethelyiség stb.) kulcsainak az átvételekor a kéglit, a felszereléseket és a berendezéseket. Mi az, ami mozog, kotyog, csikorog, eleve beázott, lemállott, avagy odatolt bútorral elrejtett stb. Fotózzuk, akár videózzuk le, és ha a szerződésbe nem is írjuk bele, de egy külön feljegyzésben szerepeljen, amit a bérbeadóval is aláíratunk.

 

  • Ha bármi elromlik (meghibásodik, vakolat lemállik stb-n.) e-mailben, SMS-ben stb azonnal értesítsük a bérbeadót.

 

  • Egyezzünk meg abban, hogy havonta egyszer jogosult a bérbeadó (vagy egy családtagja, bizalmi embere stb.) átnézni a lakást, előzetesen egyeztetett időpontban. Ha ezt a lehetőséget a tulaj elmulasztja, akkor minden hónapban küldjünk egy e-mailt, SMS-t, egyéb dokumentált üzenetet, hogy a lehetőséggel nem élt, egyébként a lakásban minden rendben (vagy ha még se, akkor azt jelezzük).

 

Bérbeadóként pedig biztos, ami biztos:

 

  • Rögzítsük a szerződésbe, hogy az óvadék után kamat nem jár. Pillanatnyilag ennek nincs nagy jelentősége, amilyenek a kamatlábak, de egy akár több éves bérlet esetén ki tudja, hogy mit hoz a jövő.

 

  • Ha az a megállapodás egy hosszabb távra sanszos bérlet esetén, hogy bizonyos időközönként a bérlő a saját költségén álljon egy tisztasági festést, akkor azt írjuk be a szerződésbe (Pl, 3 évente/ 5 évente/kiköltözéskor )

Mit fed le az óvadék és mit nem?

 

A rendeletésszerű használat során felmerült elhasználódást nem. Mondjuk ha a felszerelt lakást mosogatógéppel vettük ki és az normális használat során elromlik, azt a bérbeadó köteles megjavíttatni. Ellenben ha bérlőként fittyet hányunk a gép hibaüzenetére és amiatt romlik el, az már a mi sarunk, aminek a javítási költségét a bérbeadó jogszerűen vonja le a kaucióból.

 

Természetesen mindettől a szerződésben el tudunk térni. Ha például a havi bérleti díj pontosan azért alacsonyabb, mert a bérlő bevállalja az ilyen jellegű kockázatot és költségeket.

 

A kaucióból visszajár az a részösszeg aminél a kár kevesebb. Ha nagyobb összegű a kár, mint a teljes óvadék, a különbözetet kérheti a bérbeadó.

 

Üdvözlettel:

Őszinte Ingatlanos

 

 

Kiadó ingatlanok (X)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://oszinteingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr788911230

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2016.07.24. 20:13:37

simán lehet 3 havi...ha nem teccik menjetek tovább

Boka1 2016.07.24. 20:38:38

Aki nem tud 3 havit letenni, az bérelni sem tud.

siriq111 2016.07.25. 00:48:57

Nekem 6 havit kertek kulfoldon vagy igazolt melo es 3 havi. Ez igy megy. En is fotoztam azokat a dolgokat amiben kesobb esetleg bele lehet kotni. Igy ebbol szamomra nem volt problema. A szerzodesnel nem kert kesobbi felujjitas a tulaj , igy ebben is maradtunk. Ha viszont modosit az ember a szonyegen stb. , akkor mindenkeppen konzultalni kell a tulajjal. Ha a mosogep illetve barmilyen mas hasznalati eszkoz tonkre megy megfelelo hasznalat mellett, azt a tulajnak meg kell zaros hataridon belul javitattnia vagy cserelnie. Errol ajanlott level mint dokumentacio az egyik legjobb dolog amit lehet csinalni. Termeszetesen fenymasoljuk az eredeti peldanyt. Az sms nem hivatalos modja az eljarasnak de lehet ra hivatkozni. Amit alltalaban a tulajnak kell cserelnie ha a berlo nem tehet rola lista: ajto, ablak,mosogep,viz+gaz berendezesek es hasznalati targyak,huto, egyebb hasonlo elektromos eszkozok amik az ingatlannal jartak a bekoltozeskor. Az ingatlan allapotat megorzo javitasok szinten a tulaj terhet kepezi ha arrol a berlo nem tehet, pl. cserep es hasonlo toresek amint emlitettem ajto es ablak. A kulfodon toltott tapasztalatbol azt meg mindenkeppen hozza tennem, hogy a bizonyos hataridon belul torteno javitasok elmulasztasa es esetleges "nem akarom kivitelezni tulaj ellen" az ajanlott level , majd ezt meg ket alakalommal megismetelve mar birosagra lehet vinni az ugyet. Valoszonu , hogy itthon is hasonlo az elbiralas ilyen esetekben.
Ennyi hirtelen. Nem teljes a lista, biztosan kifelejtettem meg rengeteg dolgot.

siriq111 2016.07.25. 00:49:49

Bookmarkoltam, igy vissza fogok majd nezni ha van kerdes....

siriq111 2016.07.25. 00:56:01

WC uloke es mas hasonlo kar mar nem a tulajt terheli ertelemszeruen. A Fal festese egy "druva" buli utan szinten nem a tulaj sara, stb. .

rozsomák 2016.07.25. 01:30:24

A gyakorlatban viszont a kaució sajnos nemcsak a lakáshasználattal összefüggő lakásban keletkező esetleges károkra kell hogy fedezetet teremtsen, hanem a lakás használatával összefüggő rezsiköltségek - villany, víz, közös költség stb - esetlegesen elmaradó befizetésére is.
Mert, ha a bérlő lelép, és a fűtés, villany, stb. utólag fizetendő számláit se akarja kifizetni, akkor már nem is olyan sok az a 3 havi kaució magukra az esetleges károkra, hisz abból még ki kell fizetni esetleg a kéthavi fűtést, villanyt stb, ugyanabból a kaucióból..
Láttam már olyat sajnos, hogy a bérlő csúszott magával a bérleti díjjal is, - és mint kiderült, a számlákat se akarta rendezni - és utána egyszerűen elköltözött. Az utólagos fizetendő fűtési és egyéb számlák meg ottmaradtak a tulaj nyakán és mínusszal szállt ki a szerződésből.

tomraider 2016.07.25. 01:38:21

Németországban létezik egy ún. kauciószámla (Kautionskonto), melyre a bérbeadó és a bérlö elhelyezi a kauciót. Onnantól a kaucióhoz való hozzáférés kizárólag csak KÖZÖS jóváhagyás esetén lehetséges, így senki sem tudja "lenyúlni" a másikat, vita esetén - mely nem jellemzö - a bíróság dönt, de a kaució legalább a döntés után is rendelkezésre áll bármelyik fél részére. És nem utolsósorban kamatozik (egy keveset). Szerintem egy hasonló konstrukció Mo-n is megvalósítható, bármelyik banknál.

hdnctrl 2016.07.25. 01:51:07

Slatty egy másik pofon Batmantől:

'No de hogyan tudják kivédeni a bérlők, hogy mondvacsinált indokkal BENYELJE a kauciót a bérbeadó?'

A kivédeni szóban eleve benne a tagadás, utána TILOS negálni!

whale 2016.07.25. 05:45:42

"A rendeletésszerű használat során felmerült elhasználódást nem. "

Na, persze.:) Én egy tökéletesen működő, felszerelt ingatlant adtam bérbe. ALAP, hogy a bérlő gondoskodik az üzemeltetésről és a karbantartásról, mivel ha véget ér a bérlet, én pontosan olyan állapotú lakást akarok visszakapni, amit kiadtam.
Ennek megfelelően bele is van írva a szerződésbe, hogy a gázkészülékek, nyílászárók évenkénti karbantartását én végeztetem, a bérlő költségére. De ha elromlik a mosógép, amit én hibátlanul adtam át és az isten tudja hogy használta a bérlő, azt sem én fogom javíttatni...:)
Akinek ez nem tetszik, az tőlem nem bérel, ennyire egyszerű.:))

whale 2016.07.25. 05:48:55

Ja, viszont én csak két havi kauciót kérek és kicsivel az átlagár alatt adok bérbe. Cserébe kurva erős a face kontroll és a szerződés...:)))

a BircaHang Média szerk. · http://www.bircahang.org 2016.07.25. 05:51:29

A magyar szokás az, hogy a bérlő elmenetelekor feléli a kauciót.

Lucifer Morningstar 2016.07.25. 06:32:11

Lakást kiadók figyelmébe ajánlanám a 3 havi kaución felül azt az összeget ami minden mozdíthatót fedez amit a szegény elnyomott csóró kizsákmányolt bérlő számlafizetés előtti eltűnés esetén még magával visz a lakásból.

Tomi1973Wien 2016.07.25. 07:00:28

a kautio a berbeVEVO penze, csak a berbeADO kezeli, a szerzodesben meghatarozott celokra / celbol. A kautiot a berbeado koteles takarekkonyvben elhelyezni (vagy nem nevreszolo takarekkonyv is lehet kautio), es annak a kamatai a berbevevot illeti, hisz az ö penze es neki dolgozik. ennyi. (jah, ez ausztria). Felelmetes, hogy egy becsuletes ingatlanos ennyire nem gonolkodik, es siman kikotne, hogy kamat nuku. tipikus. talan fuss neki ujbol, es elemezd ki amit irtal. miert ne jarna kamat?

whale 2016.07.25. 08:06:44

@Tomi1973Wien: Milyen kamat? :)) Ausztriában még van olyan?:DD

DFK 2016.07.25. 09:58:11

@whale: pontosan így kell csinálni!

DFK 2016.07.25. 10:01:17

@Tomi1973Wien: Valószínűleg Ausztriában nem az a szokás, hogy a bérlő amikor már tudja, hogy kiköltözik, nem fizeti a közüzemi számlákat, így azt majd a tulajnak kell fizetni (a kaucióból, ha az elegendő), sem az, hogy tökig lelakja a lakást (nem ez enyém, leszarom), aminek a helyreállítását a kaució nem fedezi.

DFK 2016.07.25. 10:02:27

@whale: vagy ha a bérlő nem akar karbantartani, akkor dupla akkora lesz a bérleti díj.

kisvirag78 2016.07.25. 11:50:08

Húgom lakását most hagyta el három egyetemista csaj, a 3 havi kauciót mind követelték vissza, mert az ugye mindenképp visszajár, vita volt a számlák kifizetéséből is, mert ők ugye okosabbak, mint az elmü számlázási rendszere, olyan mocskot, annyi kárt hagytak hátra (megégetett bútor, kitört üveg, esőben erkélyen hagyott, szétázott szék, karcos padló, a takarítás teljes hiányáról nem beszélve, stb.), hogy csak a kaució többszöröse fedezné. Én már úgy vagyok vele, hogy aki nem akarja letenni a kauciót, és ezen problémázik, annak többet a telefont sem venném fel, így is annyi a jelentkező, hogy nehéz köztük választani.

Janos Mohacsi 2016.07.25. 12:00:28

@tomraider: Nemetorszag az Nemetorszag. Itthon tuti nincs ilyen!!

Janos Mohacsi 2016.07.25. 12:02:37

@a BircaHang Média szerk.: ennek van racioja is. Az anglia magyaroknal a berbeado szereti nagyon nem.megadni a kauciot ilye-olyan okokra hivatkozva. De kaucio legyen, en is azt mondom!!

whale 2016.07.25. 13:19:58

@DFK: Olyan opció nincs.:)

whale 2016.07.25. 13:22:57

@DanteTM: Köszi. Mihez?:)) 10+ éve adok ki több lakást, eddig egyszer sem szívtam meg. Nem azért, mert szerencsém van, hanem mert qrvára odafigyelek.:))

Lefty Rosenthal 2016.07.25. 13:23:53

Az a törvényes amit a szerződő felek saját akaratukból kialkuldtak és amúgy nem ütközik törvénybe. Ja nem, az nem Magyarország, ott az a törvényes ami épp a haveroknak jó, a többi le van szarva

whale 2016.07.25. 13:26:17

@kisvirag78: Diáknak nem adunk ki lakást. Kisgyerekesnek sem. Kisállattal sem (bár erre volt ellenpélda, vadászgörénnyel, teljesen korrekt pár:))
A rezsiszámlák hozzám jönnek, én fizetem, havonta elszámolunk, így nincs hátralék...:)

Csak Norris 2016.07.25. 13:41:04

@whale: "Ennek megfelelően bele is van írva a szerződésbe, hogy a gázkészülékek, nyílászárók évenkénti karbantartását én végeztetem, a bérlő költségére."

Igen, mutyiországben így megy ez. Tölünk nyugatabbra úgy tervezik a bérleti díjat hogy távozáskor beleférjen a tulajnak egy átfestés, és a normál karbantartást pl. Boiler, gáz stb. a tulaj csinálja saját költségre. (persze ha nem merül fel hogy a bérlö mondjuk letépte a falról. A bérlö általi átfestés, illetve elhasználódás korrigálása kb. 8 évnél hosszabb bérleteknél követelhetö.

Nagymajjomka 2016.07.25. 13:43:26

@whale: A baj akkor lesz, ha elkezd nemfizetni a bérlő. Ki nem teheted, a számlái jönnek. Illetve amikor egy hónappal a távozás után még mindig jönnek számlái.

Csak Norris 2016.07.25. 13:44:57

@tomraider: Tudtommal köteles is a bérbeadó ilyen számlára tenni, ahol elvileg kamatozik, manapság nagyon keveset, és köteles kérésre a kivonatot megmutatni.

Magyarországon az az érzésem néha, hogy szándékosan van mindenhol kikapu hagyva...

Csak Norris 2016.07.25. 13:52:08

@Tomi1973Wien: "Felelmetes, hogy egy becsuletes ingatlanos ennyire nem gonolkodik, es siman kikotne, hogy kamat nuku."

Szerintem ö nem erre az opcióra gondolt, hanem arra, hogy ha a bérbeadó a pincében a saját páncélszekrényében tartja, akkor ne legyen kötelezhetö többlet kifizétésére.

Természetesen a banki letét lenne a legjobb megoldás ahogy sok helyen már megoldották.

whale 2016.07.25. 14:09:39

@Desmond77: Amekkorát te tévedsz! :D Svájcban ALAP, hogy a kiköltöző bérlő KIFESTET, KITAKARÍT (nem felporszívóz:)), ugyanis egy frissen festett, kitakarított lakást kapott, szóval ez a MINIMUM, teccikérteni?:)) Ehhez képest itthon ez fel sem merül, ugye...
Amit meg a bérlő amortizál a használattal, azt ő is fizeti. Majd veszek háztartási gépeket évente, mert a suttyó proli nem tudja, hogy kell használni, igaz?:DD

whale 2016.07.25. 14:15:34

@Nagymajjomka: Nem lesz baj, mert közjegyzői, VÉGREHAJTHATÓ okirat a szerződés, amiben benne van, hogy nemfizetés esetén 48 órán belül kiköltöztetem és a szarait elszállíttatom. Pontosabban első körben a kaució fedezi a hátralékát, amit viszont 30 napon belül köteles pótolni, különben vége a dalnak.:)
De mondom, először is qrva erős face kontroll. 10+év, 10+ bérlő, több lakás, 0, tehát ZÉRÓ probléma...:))

tomraider 2016.07.25. 14:52:23

@Janos Mohacsi: Mi nincs? Nem tudsz olyan számlát nyitni, hogy a két számlatulajdonos csak közösen férjen hozzá? Nem hinném...

DFK 2016.07.25. 14:53:08

@whale: sokan azt felejtik el, hogy a lakáskiadás is professzionális legyen. Nem elég ülni és várni, hogy a bérlő csengesse a lóvét. Azzal munka is van: megfelelő szerződés, rendszeres ellenőrzés, szigor a fizetésnél. Igen, te csinálod jól. Ugyanis ha a bérleti díj fedezné az amortizálás költségét, akkor évente plusz milliókat kellenne kérni a bérlőktől.

whale 2016.07.25. 14:54:00

@tomraider: Nem képzeled, hogy egy vadidegennel közös rendelkezésű bankszámlám lesz!!!
:DDD

whale 2016.07.25. 14:57:01

@DFK: Igen, ez egy nagyon tipikus hozzáállás. Ne csináljunk semmit, ne TÖRŐDJÜNK semmivel, csak dőljön a pénz! Aztán megy a csodálkozás, hogy mit csinált a bérlő a lakással és miért nem fizette a rezsit...:DDD

tomraider 2016.07.25. 15:41:22

@whale: Nem kötelezö, csak ez egy müködö konstrukció. Egyébként világosíts fel kérlek, mi ennek a hátránya? (Letéti számláról van szó, nem folyószámláról és mindennemü pénzmozgáshoz közös beleegyezés szükséges) Mellesleg a "vadidegen" a te ingatlanodban lakik és az te ingóságaidat használja. Az nem zavar?

whale 2016.07.25. 16:04:45

@tomraider: Például hogy szüntetem meg ezt a számlát, ha a bérlő szemétkedni akar? Ki fizeti a költségét? Hogy használom fel róla a kauciót szükség esetén? Ugye nem gondolod, hogy az ellenérdekelt fél beleegyezését kérem?:))
Igen, a kakásomban lakik és az ingóságaimat használja. Ennél szorosabb, pénzügyi jellegű kapcsolatra nem vágyom, mint ahogy sörözni sem fogok elmenni vele. A határokat tartsuk meg...:D

Csak Norris 2016.07.25. 18:52:49

@whale: "Amekkorát te tévedsz! :D"

Nem, amekkorát te.:D
Miböl feltételezed hogy tévednék és nem te?
Németeknél meg pont nincs így. 6 éve élek kint, de már nem érint a probléma szerencsére, mert a sajátot festegetem.
Amikor kiköltöztem csak annyit kértek, hogy "Besenrein" legyen. Aztán persze kitalált mindent, hogy lenyúljon a kaucióból, hogy rossz az ajtókeretek állapota, stb. Mindenre válaszoltam, hogy Eleve nem lett felújítva, és az természetes elhasználódás. Az egyetlen amire le tudott 12 eurót nyúlni, hogy amikor beköltöztem, nyúl voltam höbörögni hogy koszos a sütö (kb. a tavalyi csirke maradéka Volt benne), és 3 napig takarítottam.
Na nekem visszaadáskor nem Volt már idöm rá, bár közel nem Volt olyan szörnyü mint ahogy átvettem, de mivel nem irattam be, így azt mondta vagy kitakarítom, vagy 120 eur a takarítás. AKkor épp az a 2 óra többet ért mint a 120 eur.

Csak Norris 2016.07.25. 18:58:45

@whale: "Amit meg a bérlő amortizál a használattal, azt ő is fizeti. Majd veszek háztartási gépeket évente, mert a suttyó proli nem tudja, hogy kell használni, igaz?:DD"

Ne magyarázd félre. Én boilert meg gázt írtam amik az ingatlan tartozékai. Lakást adsz bérbe, nem háztartási gépeket. Azok nem tartoznak bele.
Nálunk is cserélt fözölapokat, és mivel a 4 év használatnak megfelelö állapotban kapta vissza, egy szot nem szolt.
A mosógépet mi hozzuk magunknak. A Boiler ha öreg, és elfogy az anód, szóltam neki, kicseréltette. Az ö költségére. A kazán közös Volt, abba Sem fizetett egy lakó Sem. Annak az éves karbantartása a tulajdonos feladata, akkor is ha nincs lakó. Ennyi.

2016.07.25. 20:09:56

@whale: szokatlan az eljárásod, tőled valszeg inkább csak üres lakást vennék ki ne kelljen a szutykaid aranyárban feljavíttatnom beköltözés után...

Kyria 2016.07.25. 20:19:50

@whale: Nemsokára én is kiadok - és nekem már régebbiek a tapasztalataim, mert most évekig egy családtag lakta - úgyhogy eléggé be vagyok gyulladva, hogy majd kik fognak jelentkezni és hogy védem ki a mellényúlást. A hozzászólásaidat végignéztem...régebben én átírattam az órákat a bérlő nevére, egyrészt hogy ha "gáz van", ne rajtam verjék le, meg miután én mindig adóztam a bevételem után, akkor ezzel a megoldással jobban jöttem ki. Alapvetően most nem is lennék annyira rászorulva, hogy kiadjam, de minek álljon üresen...szóval ha normális lenne a bérlő, még az átlagárat se kérném el, csak nyugodt lehessek. Megkérdezhetem, hogy Te hogy szoktad leellenőrizni (ha nem titok)?

Buchhalter 2016.07.25. 20:24:46

@Boka1: 2 havi a normális,amilyen albérlet árak vannak.Németországban is ennyit kérnekJa és te ahogy olvasom megbasznád anyád egy fél kecskéért annyira kapzsi egy állat vagy ,igaz?Albérlő kultúra nyugaton van, igaz hiéna?Apád is egy geci taxis hiéna aztán abból van a hitelre vett kecó amit kiadsz?!

Buchhalter 2016.07.25. 20:31:44

@whale: kicsit te el vagy szállva magadtól!Egy bíróság sem fogadja el,hogy nem fizetés esetén te 48 órán belül kirakhatod az albérlőt!Felszólító levél után 30 nappal indíthatsz közjegyzőnél felmondást,de nem kilakoltatást!Megteheted,hogy önkényesen felrúgod a szabályokat,de akik ezt megtették rabosítva lettek és nem egyszer a bérlő rájuk verte a túl bátor főbérlőkre,hogy ellopták a cuccaikat.Még ők fizethettek kártérítést.Találkoztam már minden szír-szarba belekötő főbérlővel és nem is vettem ki a lakást!Ha nem tetszik ne ad ki hanem helyette játssz a tőzsdén,Én rendes albérlő vagyok,rendesen fizetek mint a katonatiszt,de itt egyesek nagyon el vannak tévedve ,hogy miként is kell viselkednie egy korrekt főbérlőnek.Ja és Németországban nem fizetős albérlőt akár egy évig se rakhatsz ki a lakásodból.Ez van.Mégis működik a rendszer náluk.

2016.07.25. 23:02:59

@Kyria: Amire lehet (gáz, villany, víz) szereltess fel feltöltő órás mérőket. Tudod, kártyásakat, és akkor nem kell semmit sem a bérlő nevére iratnod, megkapja a kártyát, és szépen feltöltögeti, ha villanyt akar, vagy gázt, vagy esetleg vizet (ez utóbbi nem tudom, mennyire megvalósítható Magyarországon -a másik kettő tuti- , de ez a legkisebb tétel a rezsiben). Persze, ha távfűtéses a lakásod, akkor ez bukta, valszeg.
Volt már szó a Kautionkontóról, ami itt Németországban működik. Ez otthon is megvalósítható, persze, ha nem vagytok mindketten paranoiásak, hogy a másikról a legeslegrosszabbat tételezitek fel. Ez esetben azonban, ne adj ki lakást, pláne, ha nem is kell annyira az a pénz. Magadnak is jót teszel vele, meg a leendő bérlődnek is.
Én például, ettől a "whale" nevű fazontól egy gyufaszálat nem bérelnék, nemhogy lakást. Mert a sok éves, használt gépeit, amelyeket ugye 3-5 évre terveznek (mármint problémamentes használatra), tutira nem javíttatnám már garancia időn kívül egy kisebb vagyonért.
Ez kulturáltabb országokban úgy működik, hogy 50 euró alatti javítási cuccok a bérlőt terhelik, az a felettiek a bérbeadót. Egy garanciális időt meghaladó mosógép, vagy mosogatógép javítása pedig már 50 euró felett van. Na, ezt a "whale" nevű sóher, simán ráveri a bérlőire. Szegények.
Ellenpéldaként viszont, ha a bérlő olyan hülye, hogy össze-vissza nyomogatja a gombokat, meghülyítve a gépet, akkor a helyrepofozása is az ő sara, mert a javítás költsége nem haladja meg az 50 eurót.
Vagy a kiégett biztosíték cseréje, vagy az elrepedt WC-deszka pótlása, vagy ha kimúlik a 20 eurós botmixer .... ilyenek mind a bérlő költségei.
Viszont, ha bereped a zuhanyfülke üvege , vagy egy leejtett tárgytól egy padlócsempe, cserélni kell a WC-csészét szivárgás miatt, tönkremegy valamelyik nagyobb háztartási gép a garancia-időn túl, nos ezek mind-mind a bérbeadó költségei. Plusz a lakás festése is.

_Wasp_ 2016.07.25. 23:53:52

@Pink Petsch: azért az egyértelműen a bérlő által okozott kár, ha valamit rádob a járólapra, vagy berúgja a zuhanyfülke ajtaját.

2016.07.26. 00:20:49

@_Wasp_: Mondd, te milyen gyakran szokták valamit szándékosan a járólapra dobni? És milyen gyakran szoktál direkt belerúgni a zuhanyfülkébe?
De az már ugye, előfordult veled is, hogy véletlenül kiejtettél valamit kezedből a járólapra? (és vagy elrepedt, vagy nem ... a lap és a szakmunka minőségétől függően) És ugye, ez is előfordult már, hogy megcsúsztál véletlenül a zuhanyfülkében, és valamelyik testrészeddel erősebben ütődtél a valamelyik falának? (és vagy megrepedt az üveg, vagy nem .... a minőségétől és a szerencsétől függően).
Nem kell rögtön és mindig a legrosszabbat feltételezni mindenről és mindenkiről.

_Wasp_ 2016.07.26. 00:25:29

@Pink Petsch: Azt hiszem nem érted a problémát. (rólad például azt tételeztem fel, hogy érteni fogod, elnézést)

Alapvetően az "elhasználódást" a legtöbb országban ki lehet fizettetni a bérbeadóval, azonban a "károkozást" sehol nem.

A károkozásnál a jogellenesség ugyanis egy alapvető feltételezés, a szándékosságnak ezért nincs közet a jogellenességhez.

A szándékos károkozással pusztán csak azt szemléltettem, hogyha úgy lenne a jogi megítélés, ahogy te hiszed hogy van, akkor szélsőséges esetben sem védené meg semmi a tulajdonost, hiszen neki kéne bizonyítania például, hogy a károkozó a kárt szándékosan okozta, ami általában nyilván lehetetlen.

Remélem így érthetőbb volt számodra.

tede 2016.07.26. 00:38:30

@Pink Petsch: Nekem olyan főbérlőm volt egyszer, hogy bármi elromlott, akkor az aktuális bérlővel fizettette meg. Ha újat kellett venni, azt is. Mikor erre rájöttem, mert az egyik társ lakó elmondta, azonnal keresni kezdtem másikat és imádkoztam, hogy ne pont most menjen valami tönkre. Megúsztam, bár a kaució felét így sem volt hajlandó visszaadni, mert a fal, a függönyök (semmi nem történt velük) meg így meg úgy, tényleg már én untam meg a veszekedést és még utoljára visszakéretőztem wc-re és nyitva hagytam a meleg vizes csapot (külön fürdő volt minden szobában). Másnap jött ki csak újra és állítólag tajtékzott a dühtől én meg nem vettem fel a telefont. Persze így is csak egy részét "fogyasztottam" le a lenyúlt kauciónak, de legalább nem volt őszinte a mosolya a görénynek utána.

2016.07.26. 00:42:46

@_Wasp_: Érthető volt elsőre is, csak én más szemszögből közelítettem ezt meg, az életszerűség szempontjából. Ha felhívna a bérlőd azzal, hogy "Bocs, de kiejtettem a kezemből a vasserpenyőt, ráesett a járólapra, és az megrepedt", akkor mit tennél? Rálőcsölnéd a javíttatás költségeit, vagy belátnád, hogy ez egy háztartzási baleset volt, ami lehet, hogy holnap veled is előfordul? Igaz, szigorúan jogi értelemben véve ez "károkozás", de emberi szempontból nézve, ez egy szerncsétlen háztartási baleset.

tede 2016.07.26. 00:54:47

@Pink Petsch: Jó kérdés. Ha van egy vendégem és leejt valamit, akkor tőle sem fogom elkérni a járólapozás árát. Persze vannak nagyon okosan gondolkodók, akik ott helyben elvennék tőle a pénzt. Ezek egyébként a tipikus fillérbaszó szerencsétlenek, akik akkor érzik magukat sikeresnek ha sikerült éppen a legyet röptében elkapniuk egy kis plusz zsozsóért :)

2016.07.26. 00:55:59

@tede: Én csak azt nem értem, milyen alapon fizettette meg vele? Volt valami ilyesmiről szó a bérleti szerződésben? Met ha nem, akkor bukta. Mindenesetre görény volt a tag. Az egyik itt kommentelő olvtársat is valami ilyesminek nézem a kommentjei alapján.
Mondjuk, egyszer én is kifogtam egy ilyen rigolyás faszit (azóta nem bérlek Németországban magánszemélytől, csak cégtől). Bedöglött az alagsori mosókonyhában a szárítógép (minden lakásnak ott volt mosó- és szárítógépe, persze saját). Hívtam, mondta, hogy jaj-az-nagy-baj-mert-már-nem-garanciális-és.-juj! Kihívta a szerelőt, az megcsinálta, 120 euróért. Erre infarktust kapott, hogy ő most éhen fog halni, és azt neki meg kell fizessem,. Mondtam, hogy oké, de én jövő hónaptól már itt sem vagyok, a kezébe nyomtam a 120 eurót (no persze, elismervénnyel), a hónap végén átköltöztem egy hostelbe (a cuccaimat beraktároztam). És kerestem normális albérletet.
Ja, és a a bérleti díj valamiért 120 euróval kevesebb lett, amit a még folyó hóra utaltam. Valahogy nem akaródzott neki telefonálgatnia, hogy miért lett kevesebb pont 120 euróval az utolsó bérleti díj. Tudta ő jól, hogy miért, csak gondolta, "auslander, hát biztosan hülye is". Hát nem ....

2016.07.26. 01:00:25

@tede: Hát igen, valahol itt a határ meg a különbség a jog és a józan ész (no meg emberi belátás) között.

M. Péter 2016.07.26. 01:14:20

@whale: Angliában vagy letétbe helyezed a kauciót egy ezzel foglalkozó cégnél, vagy megtartod a kauciót és fizetsz egy biztosításért, amely szükség esetén helytáll helyetted. Vitás esetekre mindkét esetben van egy választott bíróság.

_Wasp_ 2016.07.26. 02:23:43

@tede: ha a vendéged (aki nem barátod, nem rokonod, hanem egy kvázi idegen) véletlenül lelöki a többszázezer forintos laptopodat, nem kéred tőle hogy javítsa/javíttassa meg?

Vagy ha mondjuk az ő járgányával beletolat az autódba, és csinál mondjuk félmilliós kárt, akkor nem leszel "fillérbaszó szerencsétlen" és nem kéred az ő biztosításának a terhére a javítást (ha azt mondanád, ez más, mert biztosítása van: tegyük fel, hogy nem fizette be, ezért nincs élő biztosítása, akkor azt mondanád, nem leszel fillérbaszó szerencsétlen és szó nélkül kicsengeted a kárt amit okozott?

Ez szerintem nem ésszerű, és nem is életszerű.

_Wasp_ 2016.07.26. 02:25:19

@Pink Petsch: Ha elromlik a mosógép, az általában természetes elhasználódás, nem kell megfizetni a javítást a bérlőnek. Ha épp a kőfaragó szerszámait tisztította benne, és a kalapácsok összeverték az oldalát, akkor követelhető a kár megtérítése a bérlőtől.

_Wasp_ 2016.07.26. 02:30:42

@Pink Petsch: Az egy dolog, hogy én nem "lőcsölném rá" a javítási költségeket, viszont nem érdemes azzal vitatkoznod, hogyha valaki figyelmetlenségből, trehányságból, nemtörődömségből kárt okoz, akkor illik megtérítenie.

Ha te elmész valahova vendégségbe, és a focizó gyerekeid kirúgják az ablakot, vagy te töröd fel a kézisúlyzóddal a vadiúj járólapot, nem ajánlod fel eleve magadtól, hogy megtéríted a kárt?

Szerintem az lenne az igaz fillérbaszás, amikor valaki még a nyilvánvalóan általa okozott kárt is magától értetődően a vendéglátójára terheli (vagy elsunnyogja, vagy természetesnek veszi, hogy ez "másvalaki problémája"). Kívánok neki sok efféle vendéget, pénzben talán nem jön ki jól, de legalább értékes élettapasztalattal gazdagodik.

2016.07.26. 02:34:52

@_Wasp_: Egen, ez felettébb életszerű helyzet :DDD
Nézd, ha lerúgja vagy lerúgják a falat egy buli alkalmából, az persze a bérlő sara, és akkor is meg kell térítenie a kárt, ha az meghaladja a 100 eurót. Viszont, ha leejt valamit a járólapra, akkor egy utolsó fillérbaszó az a bérbeadó, aki kifizetteti, ugyanis ez sima baleset. Persze, vannak ilyen bérbaadók, sőt ilyenebbek is, és az ők azok, akiknek végül szándékos károkozást is megvalósítanak a bérlők kiköltözéskor. (no, nem azonnal szembetűnőeket, de költségeseket).

2016.07.26. 02:43:38

@_Wasp_: Figyelj, az a focizó gyerekek, meg a kézisúlyzóval vendégségbe járás már nagyon elszállt ötletek.
Szóval, egy háztartási baleset a te szemedben trehányság? Tehát valami tudatos dolog (mert trehány csak tudatosan lehetsz, ugye)
Különben fordult már elő, hogy vendégségben okoztam kárt, és olyan is, hogy nekem okoztak kárt. Már jogi értelemben. Természetesen, egyik esetben sem merült fel, hogy a vendég fizessen. Ugyanis ezek balesetek voltak, az is, amit én okoztam, és az is, amit nekem okoztak. Balesetek után meg nem nyújtunk be számlákat a barátainknak. Legalábbis én csak a barátaimhoz megyek vendégségbe, illetve csak őket hívom meg. Ha esetleg te idegenekkel is vagy ilyen vendégjárásos viszonyban, akkor megértem a számlatömböt a hónod alatt.

_Wasp_ 2016.07.26. 02:51:37

@Pink Petsch: Kettőnk között az a különbség, hogy én nem kérem el a vendégektől az okozott kárt (mert szerencsére nem okoz problémát nekem kifizetni), de természetesnek veszem, hogy ha én okozom megfizetem. Kérni se kell, mert önként ajánlom fel.

Te pedig természetesnek veszed, hogy ha te okozol kárt, azt majd másvalaki kifizeti helyetted. Én ezt személy szerint rettenetesen pitiánerségnek érzem amit csinálsz, főleg annak tükrében, mert le is írod, hogy azért nem kéred el másoktól mert a barátaid.

Ehhez azért nem kell jogi egyetem: egy bérlettel és a kapcsolódó károkozással foglalkozó posztnál viszonylag kicsi a jelentősége annak, hogy te milyen viszonyban vagy a barátaiddal - nyilván te is érzed, hogy egy bérbeadó bérlő viszonyában általában nem a barátság a fő mozgatórugó, tehát illene kifizetned az okozott kárt... csakhogy ugye a leírtak alapján te a pénzt jobban szereted, ilyen helyzetben mint a tisztességet.

Nyilván oké ez így, én picit pitinek érzem, de ha neked belefér, lelked rajta.

2016.07.26. 03:06:27

@_Wasp_: Ahham, szóval szerinted én vagyok a piti alak, és te a nagylelkű. Oké. Szűk a baráti köröm, ha valami kárt okozok -kiöntöm a vörösbort a fehér szőnyegre- akkor természetesen nem hagyom szó nélkül, és nem, veszem magától értetődőnek, hanem elnézést kérek, de mivel tényleg barátok vagyunk és nem csak haverok vagy munkatársak, akik egy grillpartira jöttek össze, nem merül fel senkiben sem, hogy a másik megtérítse. Senkiben.
Ha a kollégáimmal megyek valahova, és ráöntöm az egyikre véletlenül (vagy nem, ki tudja ;) ) a örömet, akkor természetesen felajánlom, hogy kitisztíttatom a ruháját. Ja, és elnézést is kérek.
Érted, ugye, hogy mi a különbség a két kapcsolatrendszer között?
Mondd, szándékosan nem vetted figyelembe, amikor arról írtam, hogy pl. egy buli alkalmavál lerúgott fal helyreállításának költségeit a bérlőnek kell állnia? Ja persze, szándékosan, mert jól esett direkt félremagyarázni, amit írtam, hogy beállíthasd magad a tisztesség bajnokának, lepitialakozva engem. Ezért mostad össze számdékosan azt, amikor a baráti társaságról írtam, azzal, amikor viszont a bérlő-bérbeadó viszonyról.
Mondd, ennyire bizonytalan vagy magadban, hogy ilyen olcsó trükökkel akarsz valamiféle piedesztálra kerülni, haszonlesőnek beállítva engem? Fasza egy ember vagy, irl messzire kerülöm a hozzád hasonló manipulátorokat, mert kissé forog a gyomrom.

_Wasp_ 2016.07.26. 03:40:06

@Pink Petsch: Foroghat is a szánalmas magyarázkodásod után. Emlékeztetlek, hogy az egész beszélgetésünk erre a hozzászólásodra épült:

" Érthető volt elsőre is, csak én más szemszögből közelítettem ezt meg, az életszerűség szempontjából. Ha felhívna a bérlőd azzal, hogy "Bocs, de kiejtettem a kezemből a vasserpenyőt, ráesett a járólapra, és az megrepedt", akkor mit tennél? Rálőcsölnéd a javíttatás költségeit, vagy belátnád, hogy ez egy háztartzási baleset volt, ami lehet, hogy holnap veled is előfordul? Igaz, szigorúan jogi értelemben véve ez "károkozás", de emberi szempontból nézve, ez egy szerncsétlen háztartási baleset."

whale 2016.07.26. 05:17:50

@Kyria: Igen, ez egy közkeletű tévedés, hogy ha átíratod az órát, nem rajtad verik le.:) Először persze próbálkozik a szolgáltató a szerződőnél, de rosszhiszemű bérlő esetén ez általában nem vezet semmire, ezért végül a felhasználási hely tulajdonosán verik le a történetet...:)
Nálam sem évente cserélődnek a bérlők, szóval nekem is régebbiek a tapasztalataim.:) Állítólag már itthon is terjed a munkáltatói igazolás kérése pl. Engem ez nem érdekel, mert csak annak a papírnak hiszek, amit én hamisítok, szóval emberismeret és face kontroll.:) Beszélgetünk fél órácskát és eléggé sok minden kiderül bárkiről.:) Zűrös egzisztenciák, zizi személyiségek, olyan emberek, akik két bővített mondatot nem tudnak elmondani összefüggően, kiesnek. Jellemzően egyedülállóaknak adok ki, legfeljebb pároknak. Gyerek kizárva, kisállat kizárva. Rezsit én fizetem és elszámolunk havonta. Nem átalány, diktálás alapján. Nem zaklatjuk a bérlőt, de havonta találkozunk, akkor körülnézek a lakásban, hogy minden rendben van-e. Kb. ennyi.:) Ja, a szerződést közjegyzői VÉGREHAJTHATÓ okiratba kell foglalni és akkor nincs per. Egy kalappal...:D

whale 2016.07.26. 05:24:23

@vuvuzela importőr: Üres lakást adok ki, a háztartási gépek opcionálisak.:) De ha vannak, a karbantartásukat az fizeti, aki használja őket, tiszta sor. Egyébként max. egy mosógépről, hűtőről, tűzhelyről van szó általában, a többit hozzák magukkal...:)
A képlet nagyon egyszerű. Én ilyen feltételekkel adok bérbe. Akinek ez büdös, az tőlem nem bérel. Ennyi....D

Csak Norris 2016.07.26. 07:57:08

@DFK: " Igen, te csinálod jól. Ugyanis ha a bérleti díj fedezné az amortizálás költségét, akkor évente plusz milliókat kellenne kérni a bérlőktől. "

Érdekes, hogy németeknél ahol laktam, rádásul egész felkapott város mostanában, a bérbeadó az akkori 40nm-es lakásunknál 230 euró plusz rezsi azaz kb 330 ból tudta, a 3 szobás nagyobb lakásoknál nem tudom mennyi Volt az alap, de kb 550 Volt a vége mindennel.
Azért ez messze van a millióktól.
Azt hangsúlyoznám még egyszer, hogy a Boiler, sütö, kazán, fözölap és konyhabútor van benne, a többit hozzuk.

Megint azt látom hogy bezzegországban (ahol a legenda aszerint mindenki jól él és minden zöld meg repkednek az eurószázezrek) ott elég a kevesebb is, magyarországon meg akinek van már egy lakás plussza, az már nem lát a kapzsiságtól, és azonnal a teljes bérleti díjat tiszta jövedelemként könyveli el.

Burgermeister 2016.07.26. 11:37:32

@Buchhalter: a jogalkotot kuldjed anyádba...faszfej

whale 2016.07.26. 12:12:47

@Desmond77: Már bocs, de melyik az a német város és mikor, ahol te jelenáron 100000 ft-ért béreltél REZSIVEL 40nm lakást?:DDD Nem inkább 6-700 Eur volt az a valóságban?:)))

Csak Norris 2016.07.26. 13:48:12

@whale: Kösz hogy lehazugozol burkoltan, de már csak jobban tudom hogy mennyit fizettem. Bírom hogy mások magyarországról mindig jobban akarják tudni hogy milyen itt az élet. De ha nem hiszed fogadhatunk egy havi lakbéredben, hogy bankszámlakivonattal és szerzödössel tudom igazolni 2010 és 2014 közt, a värost nem fogom elárulni, csak annyit hogy nem messze Wolfsburgtól ami a VW miatt felkapott.

De tudod németeknél nem csak Berlin megy városszámba. Tudom magyarországon van a pest meg a vidék.

De tessék itt a Wolfsburg után manapság legfelkapottabb városból pár olyan ami mondjuk nem a gettóban van, és így pontot is tehetünk az okoskodásodra:

-40 nm 290 kalt plusz 110 rezsi. (ugy nincs olyan messze 230 + 100 rezsitöl, de 2 év alatt emelkedhetett ennyit):

www.immobilienscout24.de/expose/87226843?referrer=RESULT_LIST_MAP&navigationServiceUrl=%2FSuche%2Fcontroller%2FexposeNavigation%2Fnavigate.go%3FsearchUrl%3D%2FSuche%2FS-T%2FWohnung-Miete%2FNiedersachsen%2FBraunschweig%26exposeId%3D87226843&navigationHasPrev=true&navigationHasNext=true&navigationBarType=RESULT_LIST&searchId=9c6005d8-4422-31cc-9f69-2173e5efd56d

-37nm, 234 kalt plusz 139 reszi.

www.immobilienscout24.de/expose/88947464?referrer=RESULT_LIST_LISTING&navigationServiceUrl=%2FSuche%2Fcontroller%2FexposeNavigation%2Fnavigate.go%3FsearchUrl%3D%2FSuche%2FS-4%2FWohnung-Miete%2FNiedersachsen%2FBraunschweig%26exposeId%3D88947464&navigationHasPrev=true&navigationHasNext=true&navigationBarType=RESULT_LIST&searchId=9c6005d8-4422-31cc-9f69-2173e5efd56d

Tessék egy 700 ért (bér plus rezsi), csak hogy viszonyíthass. Ez már nem 40 nm-es lyuk hanem 70.
www.immobilienscout24.de/expose/88836635?referrer=RESULT_LIST_LISTING&navigationServiceUrl=%2FSuche%2Fcontroller%2FexposeNavigation%2Fnavigate.go%3FsearchUrl%3D%2FSuche%2FS-7%2FP-5%2FWohnung-Miete%2FNiedersachsen%2FBraunschweig%26exposeId%3D88836635&navigationHasPrev=true&navigationHasNext=true&navigationBarType=RESULT_LIST&searchId=9c6005d8-4422-31cc-9f69-2173e5efd56d

Nyilván lehet 600 ért kész USA Apartmant is bérelni amiben minden van szinte, csak be kell költözni, de ott ezt fizeti meg az ember, és az ismeröseim akik ott vannak, meg ök Sem fizettek ez felett.

Meg van 1000 felett tiszta új luxuslakás 100 nm körül, de gondolom te Sem ilyent adsz ki.

Szólval a magyaroknak már le kéne szállni a fellegekböl, és akkor talán el is indul az ország valamerre.

Csak Norris 2016.07.26. 13:54:29

@whale: Ja és elfelejtettem, a magyarok hajlamosak nem tovább látni bajoroknál. Ott reális hogy drágább, bár nem értem mire. Nekem ott Sem akartak sosem jobban fizetni.

2016.07.26. 14:01:32

@_Wasp_: Ojké, te egy számla tömb vagy, értetttem - könyvelő, értékesítő, biorobot. A franc, aki a hozzád hasionlókkal perszonális kapcsolatba akar kerülni.

2016.07.26. 14:09:48

@whale: Én BW tartomány "fővárosának" a központjában bérlek egy 36 nm-es lakást+2 nm az erkély, és warmmittével együtt 500 euró. Igaz, nem 100 ezer forint, de Stuttgart legközépebb központjában, bérleti díjjal plusz rezsivel 500 euró, és nem 600-700. Ennyiért már 1,5-2 szobás lakásokat kapsz, ugyancsak a központban. És ez a városközpont, Stuttgartban, ami németországi szinten is a drága városok között van, drágább, mint Berlin, a bundes-főváros.
Nem igazán vagy te tisztában az itteni árakkal, szerintem ...

Csak Norris 2016.07.26. 14:13:05

@Pink Petsch: Stuttgart viszont meglep, drágábbnak hittem volna. Régebben karlsruhéban béreltem, ott is hasonlók voltak, bár az még a válság elött Volt.

2016.07.26. 14:14:10

@whale: Tudod mikor fizetné a 10 éves szar gépeid lerobbanását fél évente egy normális ember? Olcsóbb, ha automata mosodába megyek, meg ha veszek egy új tűzhelyet. Az a szerencséd, hogy még van nak olyan madarak, akik még mindig nem jártak Hegyeshalmon túl.

2016.07.26. 14:18:47

@Desmond77: 39 négyzetméteres ingatlanról (ez már erkéllyel) van szó, ami egy minigarzon, úgyhogy ez azért eléggé drága ;) Felbach vagy Bad Canstatt városrészben ezért minimum egy 1 niormális egyszobást vagy 1,5 szobást bérelsz. Ha meg még kiljebb mész Kornwestheim, Ludwisburg felé, akkor még olcsóbb .... végeredményben Kornwestheim pl. 10 perc U-bahnnal.

2016.07.26. 14:27:58

@Pink Petsch: Izé, S-bahnnal, bocs ;)
Ha a központban ki tudsz fogni egy 1 szobás vagy 1.5 szobás lakást, akkor azt warmittevél együtt max 700 euróval viheted. Nem könnyű, mivel jellemzően vagy minigarzonok, vagy 2-3 és több szobás lakások vannak a központban. Ehhez azt is kell tudni, hogy nincs gáz, minden villany. Én átalányt fizetek az EnBW-nek, havi 80 eurót. Idén májusban visszakaptam a számlámra tőlük 236 eurót az éves elszámolás után, mivel a fűtési szezonban túlfizettem. A víz és a többi közös költség kijön 20 euróból.

Csak Norris 2016.07.26. 18:06:51

@Pink Petsch: Villanyra az elég soknak tünik, a többi viszont pont alacsony. Nekem mindig 30-35 euró Volt, aztán amikor az atomausstieg miatt elkezdett emelkedni, felment apránként 40-45-re most családi házban 50, pedig itt Sem nagyon szeretik a gázt, és nálunk még a Boiler is átfolyós villanyos. Amikor megindul, csodálom hogy nem lesz az óra csapágyas. :)
A fütés viszont 105, és még a víz meg szennyvíz is jön ami átlagban 15-15 euró.

ZöldszemM 2016.07.27. 07:47:25

@Burgermeister:
Bizony így vagyon- 5 -15 milliós lakás és azon jajjong az illető, hogy sok a 3 havi.

ZöldszemM 2016.07.27. 07:50:40

@whale: Így van. Én is adok bérbe, de abban mosógép már nincs benne.

ZöldszemM 2016.07.27. 07:56:55

@whale: Jól látod !
annyifinomítás, hogy nálam sincs soha semmilyen mérő a bérlő nevére írva. Hozzám jönnek a számlák, majd én elviszem hozzájuk az ellenőrzéskor, mérő állás rögzítés és megkapják a csekket, hogy tessék befizetni !
Ha nem fizetnék be huzamosabb ideig, nem kapnának csekket... mondván nem érkezett meg és a szolgáltató kikapcsolja !!

whale 2016.07.27. 09:19:44

@ZöldszemM: Nálam nincs "huzamosabb idő". Havonta megkapják, hogy mennyit kell fizetniük, lakbér +rezsi. Nincs vita, sunyulás. Nem csekket fizetek, már vagy 8 éve díjnetet használok, emailben kapják meg a kivonatokat havonta. De fizetni én fizetek be mindent...

Csak Norris 2016.07.27. 09:55:39

@ZöldszemM: "Ha nem fizetnék be huzamosabb ideig, nem kapnának csekket... mondván nem érkezett meg és a szolgáltató kikapcsolja !! "

Ezzel csak egy baj van. Nagyon drága visszak0ttetni, egy hasonló poszban valami 500 Ezer körüli értéket olvastam. És tegyük fel a kedves lakó nem bejelentetten dolgozik, esetleg lelécel, nulla j0vedelmü emberen nem fogod tudni behajtani, és ott állsz a tratozás plusz 500 ezerrel, tehát magadat lötted lábon.

Az általam említett posztban egy vevöt paliztak be, aláírták hogy a ház per és tehermentes. Az elözö bérlö az említett számlatartozást és kikötött órát hagyott maga után.

Jogilag tiszta hogy az eladónek kell fizetni, de a szolgáltató az új tulajdonoson k0vetel, illetve a számla kiegyenlítéséig nem áll szóba az emberrel.
Az eladó azt mondja ö márpedig nem fizet. A per eltarthat pár hónapig, viszont már költöznének.

Egyébként németeknél hasonló Modell müködik, mint amit mondasz, a gáz, víz esetleg fütés (helyi mérövel mérve és elosztva) a tulajdonos nevén van, ö a b´relettel fizetteti a reszit, évente kiszámlázza a külöömbözetet.
Ez alól az áram kivétel, az valamiért mindig a bérlö nevén fut.

ZöldszemM 2016.07.27. 16:39:34

@Boka1: Bizony aki nem tud letenni 3 havit az mint írtad problémás lehet.

Ez az első szürő. Lehet alkudni a bérleti díjból, de a kaucióból felesleges. Aki alkuszik annak sehol sincs hitele. se barát, se szülő se kolléga nem ád neki már egy petákot sem.

Kyria 2016.07.27. 18:44:09

@whale: Köszönöm szépen a tanácsokat és a jókívánságot is:).

ZöldszemM 2016.07.30. 08:14:07

Mit olvasok ?

Hát ezt :

" Sőt, még ennél is többet, ne tévesszen meg, ha a témára ráguglizva olyasmit olvastok, hogy az új Ptk. szerint három hónapnál magasabb összegű kauciót kikötni tilos. A polgári törvénykönyv pusztán azt mondja ki, hogy az ennél magasabb összegű óvadékot a bíróság mérsékelheti."

Az Őszinte válaszából. Valóban eddig én is úgy tudtam , hogy csak 3 havi, de látom több is lehet és akkor az érdeklődő elmegy a bíróságra. Na de ebből bérlő biztos nálam nem lesz !!
Egyébként én nem hónapban hanem fix összegben számolok.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2016.08.03. 07:22:40

Sorry, de azért a bérlő fizesse, a bérbe adó fizesse mellett van egy harmadik opció: Ami baleset arra lehet biztosítás... Azt pedig bele lehet alkudni a bérleti díjba.

whale 2016.08.03. 13:51:19

@Válasszunk: Nem a balesetről van szó, hanem a karbantartásról... Egyébként a biztosítást is a bérlőnek kellene kötnie, mivel én nem tudok harmadik személy által okozott kárra kötni.:)
süti beállítások módosítása