Őszinte Ingatlanos

MeNa 2017. december 06.

Mit tehetünk, ha nem akar fizetni a lakásbiztosító?

Számos olyan esetről hallottunk már, hogy az érintett hosszú időn keresztül hűségesen fizeti lakásbiztosításának díját, bezzeg amikor szüksége lenne a támogatásra, például egy viharkár okán, a biztosító feltartott kezekkel tesz egy lépést hátra és sajnálja, de kifizetést nem tud teljesíteni. Ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy vajon jogosan utasította-e el kárigényünket, vagy érdemes erélyesen fellépni vele szemben és továbbvinni az ügyet.

A válasz több tényezőtől is függ. Először is vizsgáljuk meg, hogy az egyedi biztosítási szerződés, amelyet mi anno megkötöttünk, pontosan milyen káresemények esetén nyújt védelmet. A fenti példához visszanyúlva, egyáltalán szerepel-e a viharkár a szolgáltatási területek között.

flood-24420_1280.png

Ha igen, érdemes azt is körüljárni, hogy az elutasítás amiatt történt-e, hogy a vihar megelőzte a szerződéskötés időpontját, netán az úgynevezett várakozási idő leteltét. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a biztosítási szerződés létrejöttétől számított x időtartamon belül bekövetkezett károkra még nem várhatunk szolgáltatást. Ami biztos, az az, hogy a biztosítók kizárólag jövőbeli káresemények esetén kötelesek helytállni.

Gyakori problémát jelent az is, hogy például egy viharkár miatti beázásos kár megtérítését bizonyítottság hiányára hivatkozva utasítja el a biztosító. Érdemes ezért előre gondolkodni és a kár bekövetkezése után haladéktalanul jó minőségű fénykép és videofelvételt készíteni, melyek később bizonyítékul szolgálnak.

Feltétlenül várjuk meg a biztosító kárszakértőjét a javítás megkezdése előtt, kivéve, hogyha kárenyhítési kötelezettségünk miatt a nagyobb kártól akarjuk megóvni ingatlanunkat. Ügyeljünk arra is, hogy a helyreállítás elvégzését számlákkal is tudjuk igazolni. A mi feladatunk ugyanis, hogy a biztosító előtt bebizonyítsuk a kár megtörténtét és az összegszerűséget, megfelelő dokumentációval alátámasztva.

Ha mindent megtettünk az ügy érdekében, tételesen felsoroltuk kiadásainkat, esetleg a javítási árajánlatot elküldtük a biztosítónak, s ennek ellenére zárt ajtókba ütközünk, jelöljük meg a szerződési feltétel vonatkozó pontját, s bizonyítható módon szólítsuk fel a biztosítót a meg nem térült kárunk kifizetésére.

Következő lépésként közjegyzőhöz fordulhatunk, kérve az úgynevezett fizetési meghagyásos eljárás megindítását arra az összegre, mellyel a biztosító még tartozik nekünk. A közjegyző kibocsátja a meghagyást, majd ha a biztosító mégis elismeri a jogalapot és az összegszerűséget, vagy egyszerűen nem reagál a megkeresésre, nyert ügyünk van, a meghagyás jogerőre emelkedik és végrehajthatóvá válik, akár egy jogerős bírósági ítélet. Ellenkező esetben pedig a bíróság előtt folytatódik az ügy, ahol a bíró minden körülményt egyedileg fog mérlegelni a döntés meghozatala előtt.

Összegezve a fentieket, a hiánypótlás mögött elsődlegesen a teljes tényfeltárás szándéka, esetleg a kár pontos mértékének meghatározása áll. Azonban ha azt tapasztaljuk, hogy a biztosító eljárása mögött csupán az időhúzás lapul, ne féljünk harcolni az igazunkért. És azt se feledjük, hogy a biztosítási szerződésből eredő igények egy év alatt elévülnek.

Szerzőnk dr. Sári Judit, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt. szakértője

A bejegyzés trackback címe:

http://oszinteingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr5113366243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Beer Monster 2017.12.06. 20:43:09

Miért évülhetnek el 1 év alatt??