Tisztelt Őszinte Ingatlanos!
Csak most kezdünk lakásokat nézegetni és egyre többször botlunk bele félrevezető kifejezésekbe a hirdetések szövegében. Gyakorlatilag nagyon sok kamu, amivel etetni akarnak minket. Mire figyeljünk, hogy ne csalódjunk és ne menjünk fölöslegesen?
Üdvözlettel
B. József
Tisztelt B. József
Már többször kitértünk erre, de nem fölösleges visszatérni ezekre, mert sajnos tényleg elharapództak a félrevezető kifejezések, nem helytálló jelzők, stb. Tapasztalatunk szerint a hazai lakásvásárlók átlagosan 3-6 hónapot töltenek el a megfelelő ingatlan kiválasztásával. És tényleg, az eladó ingatlanok hirdetéseit sokszor érdemes fenntartásokkal kezelni. Bizonyos szófordulatok árulkodók lehetnek, esetleg pont a legfontosabbak maradnak ki a szövegből.
Minden hirdetési portálon lehet hibát találni, az eladó ingatlanok gazdái sajnos nem pontosan fogalmaznak vagy eleve túl szépnek festik le a lakásokat. Sok felesleges utazás, lakásnézegetés megspórolható, ha az ember figyel az alábbiakra.
A sok egyéb szöveg után most az OTP Ingatlanpont összegyűjtött néhány példát, milyen szavak, kifejezések esetén érdemes mindenképpen visszakérdezni az eladónál. Bátran szemezgettünk belőle, tegye meg Ön is!
Szóval itt vannak a formulák:
Kiváló közlekedés éjjel-nappal: Fontos szempont, hogy a tömegközlekedési eszköz a közelben legyen, de nem mindegy, hogy az éjszakai járat a lakás ablaka alatt jár-e folyamatosan.
Fiataloknak ajánlott: Ez több kockázatot is rejt. Az eladó gondolhatja, hogy a fiatalok szívesen laknak nyüzsgő, hangos helyen. Ez azonban nem jelenti egyben a folyamatos zaj és éjszakai élet iránti igényt. Feltételezheti azt is, hogy a fiatalok kompromisszum készebbek, a sokkal rosszabb állapotú lakást is megveszik.
Egyedi kialakítású lakás: Gyakran leválasztással létrehozott lakások. Az egyes helyiségek teljesen új funkciót kapnak, a tervezéssel a legjobb belsőépítészek sem boldogulnak egykönnyen. Tipikus példa az ablak nélküli hálófülke, a háztartási gépek nélküli konyha, a pár négyzetméteres kis terek, vagy a galériabeépítés, amely az amúgy is limitált teret tovább szűkíti.
Panoráma: A panoráma talán a legellentmondásosabb kifejezés a hirdetésekben, hiszen önmagában a kilátás léte nem jelenti azt, hogy a látvány feltétlenül szép is. Sajnos az is előfordul, hogy a kilátásról készült fotót nem az ingatlan ablakából vagy a kertből fotózzák, hanem az erkélyről kihajolva, extrém esetben egy fa tetejéről vagy létrán állva.
Patinás épület: Bár a XIX. században épült bérházak építészettörténeti jelentőséggel bírnak, kialakításban és állapotban számos hátulütőjük lehet. Ebben a korszakban a lakóknak teljesen más igényeik voltak. A lakások elosztása sokszor teljesen más, mint ma. A nagypolgári lakások belmagassága például akár 4-5 métert is elérheti, amely fűtése-hűtése is igen költséges. A több mint 100 éves épületek jó része régen nem esett át felújításon, az épületgépészet és a nyílászárók állapota erősen kétséges lehet.
Valami közelében / néhány perce valamitől: a „közelében” kifejezés nem ugyanazt jelenti gyalog, autóval, vagy tömegközlekedéssel. Tulajdonképpen még a külvárosok is belváros-közeliek valamilyen értelemben. Előfordul, hogy a néhány perc távolság csak Usain Boltnak menne, vagy rosszabb esetben légvonalban értelmezendő.
Fontos leszögezni, hogy a hiányosan, rosszul kitöltött ingatlanhirdetés még nem feltétlenül feltételez rossz szándékot. Olykor csak az eladó laikusságából, hiányos információiból adódik. Az ingatlanok többségét magánszemélyek hirdetik, márpedig a statisztikák szerint idehaza egy ember életében alig 3-4 alkalommal vesz részt ingatlan-eladásban. A közvetítők többsége igyekszik már a hirdetésben valós képet adni az ingatlanról, hiszen náluk még inkább igaz, hogy az idő pénz. Ellenkező esetben a hitelességüket tennék kockára, vélik az OTP szakértői, akikkel mi is egyetértünk.
Őszinte Ingatlanos