Őszinte Ingatlanos

oszinteingatlanos 2015. december 14.

Kit kérdezzünk az adókról?

Kedves Őszinte Ingatlanos!

Eladom a lakást, amiben élek 37 éve (első tulajdonos a család), mivel nekem túl nagy. Felmenőktől örökölve, részben 15 éve a fele már az én nevemen volt (akkor még fizettem illetéket is utána), édesanyám özvegyi haszonélvezeti jogával terhelve az én részem, részben idén februárban megörökölve édesanyám után, így 2/2 tulajdonos lettem. A hagyatéki eljárásban a lakást X forintra értékelték (adó-értékbizonyítvány szerint x forint, lakottan x-30% összeg értékben), de én x+4 millió forint áron adom el. Természetesen veszek is egy másik lakást, várhatóan x+4 millió forint (+/- 1 millió) összegben nézelődök (mind régebbi, mind új építésű is van a láthatáron). Megvan a vevőm, a startot januárban indítanánk, hogy ő is eladja a lakását, én is találjak magamnak, ők CSOK-ot igényelnének, stb.) Kb. 1 év telik el a lakás második felének öröklésétől, mire költözésig jutunk. Kérdésem arra vonatkozna, hogy én, mint egyszer eladó, egyszer vevő, milyen adó és illeték terhekkel számoljak (vagyonosodás, lakásvásárlási illeték), mit érdemes néznem, új építésű lakást vs. régebbi, olcsóbbat, amit felújítok, egyáltalán kihez forduljak (közjegyző? ügyvéd? könyvelő?), aki számszerűsíteni tudja nekem, hogy ha a teljes megkapott összegért veszek új lakást, akkor y forint az adó / illeték, ha teljes összegért veszek régebbi lakást, akkor z forint, ha 1 millióval többért vagy kevesebbért veszek, akkor milyen adók/illetékek vonatkoznak rám... Illetve, hogy érdemes-e visszamennem a közjegyzőhöz, hogy javítsunk azon a számomra ismeretlen adó-értékbizonyítvány szerinti érték összegen? (Az 5 évig nem adom el ezt a lakást sajnos nem működik most, a következő örökölt lakásnál majd megtartom...) 

Előre is köszönöm a választ.

Vicky

 

Kedves Vicky!

Ha az ikszeiből jól sejtem, Ön matek faktra járhatott. Vártam a hány éves a kapitány kérdést, de sajnos nem jött. Adófizetési kötelezettségeivel kapcsolatban, a később vásárolni kívánt ingatlannál közreműködő ügyvédet nyugodtan zargathatja, hiszen az Ön megbízásából fog eljárni, amennyiben ez a szakterülete, tudni fogja a választ.

Egyébként a 4 millió Ft után kell majd szja-t fizetnie és amennyiben 1 éven belül vásárol az szja tárgyát képező összeggel azonos áron, vagy kevesebbért, akkor nincs illeték fizetési kötelezettsége.

Üdvözlettel,

Őszinte Ingatlanos

 

Vicky szeretné eladni lakását és venne is egyet. Kihez fordulhat adózással kapcsolatos kérdéseivel?

Szerző: Őszinte ingatlanos2015. december 14.

A bejegyzés trackback címe:

https://oszinteingatlanos.blog.hu/api/trackback/id/tr958171290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása