Tisztelt Őszinte Ingatlanos!
Panelt akarunk venni, mert elég jó befektetés lehet, közel van az egyik nagy főiskola. Nem akarunk sokat vacakolni az adásvételivel, de semmi esetre sem akarunk felületesen eljárni - gondoltuk, amikor készülődtünk az egyezségre. Átnéztük a papírt, amikor elénk tette a tulaj és szinte minden rendben volt, de a tulaj elkezdett sürgetni és gyanakodni kezdtem, hogy hova ez a nagy sietség az ő részéről. Kérdésem: biztos meg kell mutatni egy ügyvédnek vagy elég elhinni, hogy az ő ügyvédje profi és mindent beleírt?
Jó lenne, ha gyorsan válaszolna, mert elvihetik előlünk ezt a lakást!
Üdvözlettel
Viktor, a befektető
Kedves Viktor!
Először is: eddigi gyakorlatunk szerint általában úgymond a vevő viszi az ügyvédet. Nem zárom ki azonban, hogy az eladó is hozza a magáét és vele készítteti el az adásvételit. Sőt olyan is van, hogy mindkét fél jogi szakértője közösen írja meg, de legalábbis egyeztetnek. Jobb résen lenni, soha sem lehet tudni, hogy van-e elrejtve benne valami vagy sem. Az eladó panellakások túlnyomó többségében minden rendben van, de hallottam már olyat, hogy összejátszottak az ügyvéddel...
Röviden a formai dolgokról, sokan alábecsülik ennek a jelentőségét. Szóval, csak írásban lehet adásvételi szerződést kötni és nem lehet tollat vagy ceruzát használni a szövegezésnél. Legyen összefűzve és minden oldala aláírva, az aláírásnak folyamatosnak kell lennie, nem lehet megszakítva és ha 1-2 oldalas, akkor egy lapra kell nyomtatni.Van olyan, hogy meghatalmazott írja alá, akkor persze csatolni kell az írásos meghatalmazást.
És most jöjjön a tartalom! Feltétlenül lennie kell egy előzetes írásos ajánlatnak, amiben a vevőjelölt megteszi a tétet, ennek egyébként ajánlati kötöttséget eredményező joghatálya van.Vagyis meg kell jelölni, hogy meddig áll fönn az adott összegben megjelölt ajánlat. Az eladónak is írásban kell jeleznie, hogy elfogadja ezt az ajánlatot, ez már őt is kötelezi.
Semmi esetre sem maradhat ki belőle az, hogy mindkét fél saját akaratából cselekszik és kinyilvánítja akaratát. Az írásba foglalt szerződés érvényességének egyébként nem feltétele, hogy az eladó és a vevő közokiratba vagy úgynevezett teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalják, kivéve, ha ezt külön jogszabály írja elő. (erre most nem térek ki).
Gyorsan felsorolom, hogy ezeken felül mik a legfontosabb kellékek egy most eladó ingatlan adásvételijéhez:
- az ingatlan megnevezése, típusának megjelölése, helye, helyrajzi száma
- a bejegyzéssel érintett ingatlan(rész) tulajdoni hányada
- konkrét leírás arról, hogy mit tesz az eladó és a vevő ("eladó eladja, vevő megvásárolja", stb.)
- szerzési korlátozások hiányáról szóló egyértelmű nyilatkozat
- megtekintési záradék (tehát az, hogy a vevő a tranzakció előtt alaposan megnézte az ingatlant és jelenlegi állapotában elfogadottnak tekinti)
- fizetési ütemezés
- birtokba adási ütemezés
- tulajdonjogi kikötés vagy fenntartás, ha vannak ilyenek
- harmadik személy részéről igénymentesség
- köztartozás-mentesség
- ha vannak, akkor különféle terhek, terhelések rendezése és ütemezése
- az adásvételhez kapcsolódó pénzügyi kötelezettség rendezésének menete, a fizető megjelölése.
Talán fölösleges hangsúlyoznom, de azért megteszem,hogy ne feledje: az ügyvédi ellenjegyzésben szerepelnie kell az "ellenjegyzem" szónak, továbbá annak, hogy az okirat mindenben megfelel a hatályos jogszabályoknak, a szerződők kinyilvánított akaratát tartalmazza, valódiak az aláírások és persze legyen ott az ügyvéd aláírása, irodájának székhelye, a dátum és a szárazbélyegző.
Ezt ki is nyomtathatja és elviheti a következő találkozásra, így legalább látják, hogy felkészült emberrel van dolguk.
Remélem, segítettem!
Őszinte Ingatlanos